Pippi i Populärkultur

Pippi Långstrump förekommer som den ikon hon är, även i en del populärkulturella sammanhang.

Hon förekommer som huvudkaraktär i en rad datorspel:

• Pippi (1997, PC och Macintosh)
  • Här kommer Pippi Långstrump (2002, PC)
  • Pippi Långstrump (2012, Nintendo DS)
  • Pippi Långstrump 3D (2012, Nintendo 3DS)

Hon förekommer även i TV-serier (förutom sina egna) samt film- och konstprojekt.

• I avsnittet Summer of 4 Ft. 2 av animerade TV-serien Simpsons ser Lisa en hallucination av Pippi som rekommenderar att läsa ”Pippi Långstrump”. I Smarter and Smarter säger juryn på en förskola när Maggie återvänder ”Well, Well. If it isn’t Pippi Non-talking!” I 22 Short Films About Springfield går Lisa till en barber shop som heter ”Snippy Longstocking” för att ta bort tuggummi som Bart har kastat på hennes hår. Även där visas en av Cletus barn som har en frisyr som liknar Pippis.
  • 2001 – Pippi Examples, videokonst baserad på klipp ur TV-serien från 1969. Idé och redigering av Palle Torsson.
  • Den tyska socialdemokratiska politikern Andrea Nahles sjöng Här kommer Pippi Långstrump i Tysklands förbundsdag, som en del av en replik i en debatt under valkampanjen 2013. Texten utgjorde kritik gentemot ett uttalande av Angela Merkel, som Nahles ansåg handla verklighetsfrämmande och egenmäktigt. Klippet blev en Youtube-succé och föremål för politisk satir i Tyskland.

Källa: Wikipedia